Onze trainingen geven de kennis, vaardigheden en houdingsaspecten die nodig zijn om met (culturele) verschillen om te gaan.

Onze trainingen worden ontwikkeld op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten en worden altijd op maat aangepast op basis van uw behoefte en de specifieke context van uw onderwijsorganisatie. Onderstaande trainingen dienen als voorbeeld van ons aanbod.

Training : Multicultureel vakmanschap.

DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.

TIJDSINVESTERING: Twee dagdelen. Aanpassing op maat in overleg.

1. Doel

Professionals, bijvoorbeeld docenten en schoolleiders, kennis en vaardigheden geven om met culturele verschillen om te gaan.

2. Resultaat

Deelnemers zijn na deze training in staat om verschillende soorten culturen te herkennen, en verschillen beter te overbruggen.

3. Omschrijving

Scholen zijn de wereld in het klein. Leerlingen, ouders en docenten hebben diverse achtergronden en nemen hun cultuur mee de school in. Vaak verrijkt dit, maar soms kan het ook uitdagingen bieden. Wanneer er geen bewustzijn is over verschillen, kan het resulteren in onbegrip. Een gebrek aan vertalingsvaardigheden in normen en waarden kan een goedbedoeld gebaar laten aanvoelen als een grief. In deze training worden professionals opgeleid om deze vertalingen te kunnen maken, verschillen te herkennen en erkennen. De training wordt aangepast aan de vragen die spelen op uw school en ontwikkeld door professionals vanuit verschillende culturele en professionele achtergronden. Naast religieuze en culturele achtergronden wordt ook gekeken naar subculturele achtergronden, en verschillen tussen bijvoorbeeld ‘bubbels’ in Nederland.

Blok 1

Vakmanschap (9:00 uur tot 10:30 uur)

Tijdens dit 1ste blok worden de deelnemers meegenomen in wat vakmanschap binnen de context van een school inhoudt. Wat wordt verstaan onder professionaliteit en welke houding en gedrag is daarbij passend?

Blok 2

Cultuur & Cultuurpercepties (10:30 uur tot 12:00 uur)

In het 2e blok gaan we in op hoe cultuur onbewust bepalend en richtinggevend is voor het gedrag van mensen. Ook de docenten zullen ervaren hoe dit voor hun zelf van toepassing is en hoe dit zorgt voor het waarnemen en interpreteren van informatie. Door dit inzichtelijk te maken ontstaat bewustwording waar eenieder zelf staat.

Blok 3

Pluriforme samenleving (13:00 uur tot 14:00 uur)

Leerlingen op het voortgezet onderwijs hebben een leeftijd waarop de vorming van identiteit(en) en het innemen van een plek in de samenleving in volle gang is. Scholen hebben een unieke positie om hen in die ontwikkeling te ondersteunen en eventueel bij te sturen. In het derde blok wordt daarom aandacht besteed aan de pluriforme samenleving, die staat voor de erkenning en waardering van het hebben van meerdere identiteiten en verbinding tussen mensen.

Blok 4

Interculturele communicatie en communicatiestijlen (14.00 uur tot 16.00 uur)

Blok 2 heeft inzicht gegeven in wat cultuur in het algemeen betekent en in welke cultuur de deelnemers zichzelf begeven. Blok 4 gaat verder in op communicatie tussen mensen vanuit verschillende culturen en hoe dat bij onvoldoende kennis van andere communicatiestijlen tot miscommunicatie kan leiden.

Training : Samen leven in verschillende bubbels.

DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.

TIJDSINVESTERING: Drie uur. Aanpassing op maat in overleg.

1. Doel

Deelnemers inzicht geven in verschillende leefwerelden, bubbels, binnen Nederland en hoe mensen daarin terechtkomen. Deze training geeft deelnemers  inzicht in de negatieve implicaties hiervan en in de mogelijkheden om mensen de helpen buiten hun bubbel te kijken.

2. Resultaat

Deelnemers zien dat verschillende leefwerelden bestaan en zijn in staat anderen te helpen dit te herkennen, en kennen de effecten van leven in bubbels en weten hoe je anderen kunt leren naar elkaars bubbels te kijken.

3. Omschrijving

Door een verscheidenheid van ervaringen, door het internet, leefomgeving of nieuwsdieet, hebben mensen steeds meer andere percepties van wat er in de wereld aan de hand is. Wat vormt zulke percepties? Wat is de rol van het internet en hoe ga je om met desinformatie? En wat is een goede basishouding om mee te geven waarbij de eigen mening een plek heeft, maar gezamenlijk samenleven ook?

Training : Polarisatie: wat is het en hoe kun je ontvlammen voorkomen?

DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.

TIJDSINVESTERING: Drie uur. Aanpassing op maat in overleg.

1. Doel

Deelnemers inzicht geven in de dynamieken van polarisatie. Deelnemers leren herkennen wanneer polarisatie begint en krijgen inzicht in welke interventies werken en welke contraproductief zijn. 

2. Resultaat

Docenten zijn beter in het voorkomen en verminderen van polarisatie. Dit helpt voorkomen dat de school de arena wordt van onplezierige discussies.

3. Omschrijving

‘Polarisatie’ is een term die veel voorbijkomt in het nieuws en in gesprekken. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Wat zijn dynamieken die polarisatie vergroten, hoe kun je polarisatie herkennen en hoe kun je proberen te ‘depolariseren’?

Training : Gesprekstechnieken: horen en gehoord worden.

DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.

TIJDSINVESTERING: Drie uur. Aanpassing op maat in overleg.

1. Doel

Deelnemers gesprekken leren voeren in gevoelige situaties met mensen die andere culturele waarden of denkbeelden hebben dan zij. 

2. Resultaat

Deelnemers zijn beter in staat gesprekken te voeren over gevoelige onderwerpen met mensen die anders denken dan zij. Deelnemers hebben hiervoor geoefend met een trainingsacteur.

3. Omschrijving

Wat zijn gesprekstechnieken die bijdragen aan dat mensen zich gehoord voelen? En hoe kan je zelf op zo’n manier spreken dat ook mensen met eigen sterke meningen willen luisteren? Leer spreken op zo’n manier dat mensen willen luisteren, en luisteren op zo’n manier dat mensen tegen je willen spreken. NB: in deze training wordt een trainingsacteur ingezet om docenten direct te laten oefenen!

Inzicht geven in wat cultuur in het algemeen én in de schoolsituatie betekent.

Scroll naar boven