Training : Multicultureel vakmanschap.
DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.
TIJDSINVESTERING: Twee dagdelen. Aanpassing op maat in overleg.
DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.
TIJDSINVESTERING: Twee dagdelen. Aanpassing op maat in overleg.
Professionals, bijvoorbeeld docenten en schoolleiders, kennis en vaardigheden geven om met culturele verschillen om te gaan.
Deelnemers zijn na deze training in staat om verschillende soorten culturen te herkennen, en verschillen beter te overbruggen.
Scholen zijn de wereld in het klein. Leerlingen, ouders en docenten hebben diverse achtergronden en nemen hun cultuur mee de school in. Vaak verrijkt dit, maar soms kan het ook uitdagingen bieden. Wanneer er geen bewustzijn is over verschillen, kan het resulteren in onbegrip. Een gebrek aan vertalingsvaardigheden in normen en waarden kan een goedbedoeld gebaar laten aanvoelen als een grief. In deze training worden professionals opgeleid om deze vertalingen te kunnen maken, verschillen te herkennen en erkennen. De training wordt aangepast aan de vragen die spelen op uw school en ontwikkeld door professionals vanuit verschillende culturele en professionele achtergronden. Naast religieuze en culturele achtergronden wordt ook gekeken naar subculturele achtergronden, en verschillen tussen bijvoorbeeld ‘bubbels’ in Nederland.
Vakmanschap (9:00 uur tot 10:30 uur)
Tijdens dit 1ste blok worden de deelnemers meegenomen in wat vakmanschap binnen de context van een school inhoudt. Wat wordt verstaan onder professionaliteit en welke houding en gedrag is daarbij passend?
Cultuur & Cultuurpercepties (10:30 uur tot 12:00 uur)
In het 2e blok gaan we in op hoe cultuur onbewust bepalend en richtinggevend is voor het gedrag van mensen. Ook de docenten zullen ervaren hoe dit voor hun zelf van toepassing is en hoe dit zorgt voor het waarnemen en interpreteren van informatie. Door dit inzichtelijk te maken ontstaat bewustwording waar eenieder zelf staat.
Pluriforme samenleving (13:00 uur tot 14:00 uur)
Leerlingen op het voortgezet onderwijs hebben een leeftijd waarop de vorming van identiteit(en) en het innemen van een plek in de samenleving in volle gang is. Scholen hebben een unieke positie om hen in die ontwikkeling te ondersteunen en eventueel bij te sturen. In het derde blok wordt daarom aandacht besteed aan de pluriforme samenleving, die staat voor de erkenning en waardering van het hebben van meerdere identiteiten en verbinding tussen mensen.
Interculturele communicatie en communicatiestijlen (14.00 uur tot 16.00 uur)
Blok 2 heeft inzicht gegeven in wat cultuur in het algemeen betekent en in welke cultuur de deelnemers zichzelf begeven. Blok 4 gaat verder in op communicatie tussen mensen vanuit verschillende culturen en hoe dat bij onvoldoende kennis van andere communicatiestijlen tot miscommunicatie kan leiden.
DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.
TIJDSINVESTERING: Drie uur. Aanpassing op maat in overleg.
Deelnemers inzicht geven in verschillende leefwerelden, bubbels, binnen Nederland en hoe mensen daarin terechtkomen. Deze training geeft deelnemers inzicht in de negatieve implicaties hiervan en in de mogelijkheden om mensen de helpen buiten hun bubbel te kijken.
Deelnemers zien dat verschillende leefwerelden bestaan en zijn in staat anderen te helpen dit te herkennen, en kennen de effecten van leven in bubbels en weten hoe je anderen kunt leren naar elkaars bubbels te kijken.
Door een verscheidenheid van ervaringen, door het internet, leefomgeving of nieuwsdieet, hebben mensen steeds meer andere percepties van wat er in de wereld aan de hand is. Wat vormt zulke percepties? Wat is de rol van het internet en hoe ga je om met desinformatie? En wat is een goede basishouding om mee te geven waarbij de eigen mening een plek heeft, maar gezamenlijk samenleven ook?
DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.
TIJDSINVESTERING: Drie uur. Aanpassing op maat in overleg.
Deelnemers inzicht geven in de dynamieken van polarisatie. Deelnemers leren herkennen wanneer polarisatie begint en krijgen inzicht in welke interventies werken en welke contraproductief zijn.
Docenten zijn beter in het voorkomen en verminderen van polarisatie. Dit helpt voorkomen dat de school de arena wordt van onplezierige discussies.
‘Polarisatie’ is een term die veel voorbijkomt in het nieuws en in gesprekken. Maar wat betekent het nou eigenlijk? Wat zijn dynamieken die polarisatie vergroten, hoe kun je polarisatie herkennen en hoe kun je proberen te ‘depolariseren’?
DOELGROEP: Onderwijsgevend en onderwijsondersteunend personeel.
TIJDSINVESTERING: Drie uur. Aanpassing op maat in overleg.
Deelnemers gesprekken leren voeren in gevoelige situaties met mensen die andere culturele waarden of denkbeelden hebben dan zij.
Deelnemers zijn beter in staat gesprekken te voeren over gevoelige onderwerpen met mensen die anders denken dan zij. Deelnemers hebben hiervoor geoefend met een trainingsacteur.
Wat zijn gesprekstechnieken die bijdragen aan dat mensen zich gehoord voelen? En hoe kan je zelf op zo’n manier spreken dat ook mensen met eigen sterke meningen willen luisteren? Leer spreken op zo’n manier dat mensen willen luisteren, en luisteren op zo’n manier dat mensen tegen je willen spreken. NB: in deze training wordt een trainingsacteur ingezet om docenten direct te laten oefenen!
Expertisecentrum Burgerschap & inclusie adviseert en ondersteunt vanuit verbinding en betrokkenheid over burgerschap- en inclusievraagstukken. Het voorkomen én verminderen van sociale spanningen in de samenleving is het uitgangspunt. Dit doen we door trainingen, begeleidings-/adviestrajecten en onderzoeken aan te bieden aan organisaties en gemeenschappen.
Deel onze organisatie op social media
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 maanden | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Analytics" op te slaan. |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 maanden | De cookie wordt ingesteld door GDPR-cookietoestemming om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Functioneel" vast te leggen. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 maanden | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookies worden gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Noodzakelijk" op te slaan. |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 maanden | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de toestemming van de gebruiker voor de cookies op te slaan in de categorie "Overig. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 maanden | Deze cookie wordt ingesteld door de plug-in GDPR Cookie Consent. De cookie wordt gebruikt om de gebruikerstoestemming voor de cookies in de categorie "Prestaties" op te slaan. |
viewed_cookie_policy | 11 maanden | De cookie wordt ingesteld door de GDPR Cookie Consent-plug-in en wordt gebruikt om op te slaan of de gebruiker al dan niet toestemming heeft gegeven voor het gebruik van cookies. Het slaat geen persoonlijke gegevens op. |