Beleid & ontwikkeling burgerschapsonderwijs

Burgerschapsonderwijs kan volgens ons als één van de fundamenten voor verbondenheid binnen een school fungeren. ​

Deel 1: Visie inventarisatie

Deel 2: Integrale strategie

Deel 1 heeft twee doelen: (1) het in kaart brengen van wat een school, volgens de medewerkers die daar werken, dient bij te dragen aan het thema burgerschap. En (2) aan hoe het thema burgerschap idealiter invulling gegeven zou moeten worden op school, volgens diezelfde medewerkers.
Dit deel kent de volgende uitwerking. Er vinden meerdere individuele gesprekken plaats met medewerkers. Daarnaast worden bestaande beleidsstukken en documenten geanalyseerd. Op basis hiervan ontvangt uw school een adviesrapportage, met daarin:
  • de gemeenschappelijke visie die uw school uitdraagt ten aanzien van burgerschap;
  • een inventarisatie van de wensen en behoeften van de medewerkers met betrekking tot ondersteuning en (eventueel) opleiding over het thema burgerschap;
  • concrete aanbevelingen voor de implementatie van het thema burgerschap voor het schoolbeleid (vanuit de missie en visie van de school).

Deel 2 heeft tot doel: het (ondersteunen bij het) opstellen van een integrale strategie om de burgerschapsopdracht concreet invulling te geven in de school.

Op basis van de visie inventarisatie (module 1) ondersteunen wij u bij de invulling van de burgerschapsopdracht. Er volgt een maatwerktraject voor een integrale strategie: hoe verweef je het thema burgerschap met het schoolbeleid en het onderwijscurriculum (beleid en omgangsvormen)? En wat is hiervoor nodig?  Tijdens het opstellen van de integrale strategie wordt duidelijk waarin uw school uitblinkt, maar ook welke facetten nog verdere ondersteuning en/of ontwikkeling nodig hebben 

Aan het einde van dit deel is het beleidsstuk klaar dat u nodig heeft om de burgerschapsopdracht concreet invulling te geven in uw school. Het implementeren kan beginnen.
Scroll naar boven