Lesprogramma’s burgerschapsvorming

De lesprogramma’s hebben tot doel om leerlingen op een interactieve manier kennis te laten maken met onderwerpen als democratie, multiculturele samenleving, inclusie en diversiteit. Op deze manier wordt de identiteitsontwikkeling van de leerlingen geprikkeld.

We hebben twee lesprogramma’s ontwikkeld die zich richten op twee verschillende doelgroepen. Onze trainers verzorgen (eventueel in samenwerking met een externe professional of docent) een viertal lessen per programma.

  • Het lesprogramma ‘Het eiland van…’. Doelgroep: bovenbouw primair onderwijs.

In dit verhaal nemen leerlingen de rol in van ambtenaren, die een nieuw stadsdeel inrichten. Tijdens dit lesprogramma ligt de focus op het ontdekken van je eigen identiteit(en), en de identiteiten van de ander. Daarnaast is er veel aandacht voor het afwegen van verschillende belangen en het leren verplaatsen en inleven in de ander.

  • Het lesprogramma ‘Rampjaar’. Doelgroep: voortgezet onderwijs.

In Nederland breken de dijken tijdens een grote storm door. De grote steden aan de kust overstromen en vluchtelingen moeten in de rest van het land opgevangen worden. Net als het rustig lijkt te worden, wordt er een aanslag gepleegd op het noodparlement. Het ooit zo rustige landje krijgt te maken met grote uitdagingen. Hoe organiseren we verkiezingen? Is een staatsgreep niet beter? Hoe veroordelen we de misdadigers? Wanneer zijn ze schuldig, en wie bepaalt dat? Wat mag de vrije pers schrijven, en hoe onderscheid je feit van fictie? Wat doe je als je als burger boos bent? Hoe zoek je verbinding tussen andersdenkenden?

In enkele lessen worden leerlingen meegenomen in de wederopbouw van het land. Het programma is inhoudelijk en didactisch ontworpen via een samenwerking tussen jongerenwerk, onderwijskundigen en politicologen.  Vanuit de filosofie ‘democratie moet je doen’ krijgen leerlingen inzicht in waarom er gekozen is voor de democratische rechtsstaat en welke rol ze daar als burger in kunnen innemen.

Rampjaar

Scroll naar boven